Czy lepiej być lewicowcem czy prawicowcem?
Wszystkie odcinki:
- Cz. 1 - Partie, lodowiska
- Cz. 2 - Praworęczność, konie, powozy
- Cz. 3 - Rzym, Francja
- Cz. 4 - Napoleon, Europa, północna i południowa półkula
- Cz. 5 - USA, Ford T
- Cz. 6 - Pierwszeństwo, samochody, IALA
- Cz. 7 - Pismo
- Cz. 8 - Asymetria ciała, mózg, oko, ręka, noga
- Cz. 9 - Lewicowiec, prawicowiec, ruch drogowy, ronda
- Cz.10 - Internet, motocykliści, snowboard
- Cz.11 - Średniowiecze, Tamiza, Włochy, Lustro
Stronność cz.10 <- poprzednia część
Podobno obyczaje dotyczące spacerowania kobiety z mężczyzną wypływają ze zwyczajów średniowiecznych. Mężczyzna powinien zawsze iść po zewnętrznej stronie chodnika dlatego, że w średniowieczu wylewano pomyje przez okna na ulicę. A więc dżentelmen miał większe szanse być oblany jako pierwszy, niż dama schowana od środka, bliżej domów. Dodatkowo z pary idącej poboczem osoba zewnętrzna jest łatwiejszym obiektem ataku - dlatego sensowniej jest by to był mężczyzna, jako silniejszy.
Podobno zaprowadzenie ruchu lewostronnego w Anglii wynika z tego, że tam najpierw kształtowały się przepisy dotyczące żeglugi. Podobno pierwszym prawem dotyczącym stronności było zarządzenie Admiralicji spowodowane dużym ruchem w ujściu Tamizy. Brzmiało ono mniej więcej w ten sposób, że statki mają się wymijać przy "uwzględnieniu kierunku widocznego ruchu słońca". A słońce porusza się z wschodu na zachód, czyli jeśli twarzą kierujesz się na północ (standardowy układ odniesienia na mapach) z prawej na lewą.
Podobno we Włoszech aż do lat 50 XX w. w miastach obowiązywał ruch prawostronny, a poza miastami lewostronny (władze uznały, że łatwiej będzie kierować na górskich drogach, gdy kierowca będzie blisko krawędzi drogi). Dlatego luksusowe limuzyny zamawiano przeważnie z kierownicą po prawej stronie, wszak tylko luksusowe pojazdy były w stanie pokonywać bezproblemowo dłuższe trasy, podczas których trzeba było wyprzedzać różnego rodzaju zawalidrogi, a kierownica po prawej stronie w ruchu lewostronnym miała ułatwione zadanie. Podobno do dziś we Włoszech produkuje się ciężarówki z kierownicą po prawej.
No i teraz proszę się zastanowić czy lepiej być lewicowcem czy prawicowcem? Co jest bardziej naturalne? A może lepiej się jakoś precyzyjniej określać – jako konserwatysta, demokrata, monarchista, liberał, socjalista, etatysta, libertarianin, komunista czy anarchista?
Na koniec zagadka: dlaczego lustro zamienia prawą stronę z lewą, a nie zamienia góry z dołem?
Koniec.
Grzegorz GPS Świderski